augmentative and alternative communication (ACC)

žAda 2 ketegori :
1.Unaided ( tanpa bantuan )
2.Aided ( dibantu )

AAC menggunakan gambar, simbol, atau huruf untuk memudahkan berkomunikasi

Komunikasi augmentatif dan alternatif (AAC) adalah kawasan tumpuan utama untuk patologi pertuturan jabatan Perkhidmatan Novita Kanak-Kanak. Sesetengah kanak-kanak mungkin tidak membangunkan percakapan yang mencukupi untuk berkomunikasi dengan baik dan oleh itu memerlukan beberapa bentuk patologi pertuturan AAC Novita bekerja dengan kanak-kanak, keluarga mereka dan ahli-ahli pasukan yang lain untuk reka bentuk sistem komunikasi yang terbaik untuk setiap kanak-kanak dan keluarga mereka, membantu kanak-kanak untuk mencapai mereka yang sepenuhnya berpotensi.

Apakah AAC?

AAC bermaksud komunikasi augmentatif dan alternatif:

Menambah cara untuk menambah atau untuk meningkatkan. Sebagai contoh, kita boleh menambah percakapan dengan menggunakan gerak isyarat, mata menunjuk dan bahasa badan.
Alternatif ertinya pilihan atau pengganti. Kita boleh menggunakan komunikasi alternatif kepada percakapan dengan menunjuk simbol, menandatangani atau ejaan.
Komunikasi bermakna untuk menghantar dan menerima mesej dengan sekurang-kurangnya satu orang lain.

Oleh itu AAC adalah istilah yang digunakan untuk semua komunikasi yang tidak percakapan, tetapi digunakan untuk meningkatkan atau untuk menggantikan percakapan. Satu Sistem AAC bermaksud gabungan keseluruhan kaedah yang digunakan untuk komunikasi, sebagai contoh, gerak isyarat, mata menunjuk, vocalizations dan menunjuk simbol.

Bagaimanakah AAC membantu?

AAC sistem boleh membantu orang-orang yang tidak boleh bercakap:

  •     Girl menggunakan devicecommunicate komunikasi (kemahiran kita yang paling kuat) – “Jika semua harta benda saya telah diambil dari saya dengan satu pengecualian, saya akan memilih untuk mengekalkan kuasa komunikasi, oleh saya akan mengembalikan semua yang lain” [Webster, Daniel. Politik & pemidato (1782 1852]
  •     membangunkan kemahiran bahasa
  •     mengurangkan kekecewaan
  •     meningkatkan sosialisasi – “Bagi saya dan lain-lain seperti saya, yang dapat berkomunikasi meletakkan kita dalam masyarakat Ia membolehkan kita mempunyai suara Bagi saya, mempunyai Liberator (suara output peranti) telah mengubah hidup saya sepenuhnya.” [McFadden (1995) – merujuk kepada pautan CALL Pusat Pendidikan dalam senarai Capaian Luar di halaman ini]
  •     meningkatkan penyertaan
  •     mempunyai kawalan ke atas apa yang berlaku kepada mereka.

AAC mungkin dicadangkan:

  •     jika percakapan lambat untuk berkembang
  •     sebagai back-up jika percakapan adalah sukar untuk memahami
  •     sebagai satu cara untuk berkomunikasi kebanyakan masa jika keupayaan percakapan adalah sangat terhad atau tidak wujud
  •     untuk membantu membangunkan pemahaman bahasa lambat.

Satu sistem AAC mungkin sama ada pendek atau penyelesaian jangka panjang kepada masalah komunikasi yang dialami oleh kanak-kanak.

Adakah AAC menghalang perkembangan pertuturan?

“Kanak-kanak akan menggunakan cara yang paling cepat, paling berkesan, dan yang paling mudah didapati kepada mereka untuk berkomunikasi. Ucapan yang dapat tandingi mana-mana sistem AAC lain jika ia boleh didapati untuk kanak-kanak. Sejak AAC termasuklah semua kaedah komunikasi, campur tangan juga menangani meningkatkan kemahiran lisan berfungsi. Terdapat penyelidikan menunjukkan bahawa AAC memudahkan bahasa yang dituturkan oleh berinteraksi meningkat, kemahiran bahasa, dan / atau menyediakan model suara output pertuturan. “(Cynthia J,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s